Ressam Şerif Kino ile Söyleşi: “Benim İdolüm Don Kişot’tur”

Alpaslan Paşaoğlu

Alpaslan Paşaoğlu Hakkında

Uzun zamandır konargöçer bir Egeli olarak İstanbul'da yaşamaktadır. Radikal, Fil'm Hafızası, Elyazmasi başta olmak üzere çeşitli mecralarda yazıları yayınlanmıştır. Ayrıca kısa film, reklam, animasyon senaryoları ve blog, dergi çalışmaları bulunmaktadır.

1967 Mardin, Kızıltepe doğumlu ressam Şerif Kino, Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Resim Bölümü’nü bitirir. Sanatçı, üretimini ve yaşantısını Mardin’de sürdürürken yurt dışıyla da bağlantısını koparmaz. Resimlerinde renkler, boşluklar, geniş mekânlar ve insan figürleri dikkat çeker; Don Kişot ise sanatının adeta anahtar kelimesi olur. Birden fazla duyguyu harmanladığı resimlerinde yalnızlık, karmaşa, olağanlık ve olağan dışılık öne çıkarken siluetlerin oluşturduğu kompozisyonlar renklerin içinde dikkati üzerine toplar. Daha çok Don Kişot çizme, daha çok seyahat etme ve Mardin’deki sanat sempozyumlarının devamını sağlama çabasında olan ressam Şerif Kino ile kısa bir söyleşi gerçekleştirdik.

 

Resim üretimine insan figürleri ve portre denemeleri ile başlamışsınız. Sonrasında çalışmalarınızı çeşitlendirseniz de hâlâ eserlerinizde insan figürasyonunun ağırlıklı olduğunu söyleyebiliriz. Bu konudaki motivasyonunuz nedir?

Zamanın hızına ayak uydurmakta zorlandığımız bu çağda değerli vakitlerini bana ayırdıkları için art-his üyelerine ve kurucularına öncelikle teşekkürlerimi sunarım.

Genel itibariyle çalışmalarımda figüre ağırlık veririm. Bana göre figürsüz resim ruhunu, heyecanını kaybetmiş bir canlıya benzer. Anlayacağınız odak noktam figürdür, çalışmalarımı inceleyince bu hemen göze çarpar.

Mardin’deki üretim sürecinizi, İstanbul ve yurt dışındaki çalışmalarınızla birlikte devam ettiriyorsunuz Taşra ve kent kültürünü bir arada yaşayan bir sanatçı olarak aradaki farklılıkların sanat üretiminize ne gibi etkileri, katkıları oluyor?

Mardin’deki çalışmalarımın ortaya çıkmasına Avrupa’ya ve dünyanın çeşitli yerlerine yaptığım seyahatler büyük zenginlik katıyor. Çünkü sanatçı için yeni yerler görmek, keşfetmek çalışmalarının uluslararası arenada boy gösterebilmesine önayak oluyor. Resimlerinin ulusal sınırları aşmasında, enternasyonal bir boyut kazanmasında önemli bir rol oynuyor. Bunu kendi çalışmalarımda da fark edebiliyorum. Seyahat dönüşlerimden sonra yaptığım çizimlerde yeni çalışma biçimleri ve yeni renkler kullandığımı hemen fark edebiliyorum.

Mardin’in ciddi bir sanat üretimi potansiyeli var. Bu biraz da bölgenin kozmopolit yapısı ile mi ilgili?

Mardin’in tarihi dokusu çok zengin, hâlen birçok uygarlığın izini taş mimarisinde koruyor. Medeniyetler şehridir ve dini, dili, ırkı ne olursa olsun birçok insanı barındıran ender şehirlerden biridir Mardin. Bütün bunlar birleştiğinde sanatçı için Mardin’de yaşamak bir ayrıcalık olabiliyor. Mardin, sanat faaliyetlerinin yapılabileceği cazip yerlerden biri olma unvanını elde edebilir diye düşünüyorum.

Uluslararası Mardin Resim Sempozyumu devam etmedi. Mardin’de tekrar benzeri bir sanat organizasyonu görebilecek miyiz? Bu konuda çalışmalarınız var mı?

Şimdiye kadar üç tane uluslararası resim sempozyumunun küratörlüğünü yaptım ve bundan sonra da bu sempozyumların geleneksel olarak devam etmesi için birtakım girişimlerde bulunuyorum. Elbette bazı sergiler düzenliyorum. Yurt içinden ve zaman zaman yurt dışından da bazı sanatçıların katılımı oluyor. Mardin hepimizin bildiği üzere başlı başına bir açık hava müzesi zaten. Sanatçılar için burada sergilere katılım göstermek bir ayrıcalıktır bence.

Cervantes’in Don Kişot karakteri eserlerinizde önemli bir yer tutuyor. Pek çok ütopik ve masalsı karakter arasından neden Cervantes’in bu kahramanını içsellediğinizi merak ediyoruz.

Benim idolüm Don Kişot’tur, Sancho Panza değildir. Günümüz dünyasında zaten herkes Sancho Panza rolünü oynuyor. Bana sorulursa, önemli olan Don Kişotluk yapabilmektir bu çağda.

Şerif Kino

Yeni çalışmalarınız ve projelerinizden bahsedebilir misiniz?

Tabii ki yeni projelerim var; daha çok Don Kişot resmi çizmek, seyahat etmek ve Mardin’de sempozyumların devamını sağlamak.

 

Şerif Kino’nun Kişisel Sergileri

1995, 1996, 1997 Nini Gallery Börlange / İsveç

1998 Çatı Art House / Teşvikiye / İstanbul

2004 Temore Art Gallery / Şişli / İstanbul

2005 Kadıköy Sanat Gallery / İstanbul

2007 Kadıköy Ütopya Platform Sanat Gallery / İstanbul

2008 Dionisos Art Workshop / İstanbul

2009 Ütopya Platform Art Gallery / İstanbul

2010 International Painting Symposium (Curator) 2010 TÜYAP International Painting Fair / Istanbul 2011 International Painting Symposium 2 /Mardin 2011 Oda Art Gallery / İstanbul

2011 Insanbul Art Gallery / İstanbul

Katıldığı Diğer Sergiler

1993 Basın Museum / Çemberlitaş / İstanbul

1994 The Marmara Hotel Exhibition Hall / İstanbul

1997 Youth Activity (chaos) Tuyap Tepebaşı Exhibition Hall / İstanbul

2000 Basın Museum / Çemberlitaş / İstanbul

2004 IM-İstanbul Mardin Interaction of Disciplines of Art

2005, 2006, 2007 Kadıköy Art Gallery / İstanbul

2010 Uluslarası Resim Sempozyumu Katılımcı Sanatçı / Erzurum, Mardin

2011 Yüzde Yüz Barış İsteyenler Sergisi / İstanbul

2011 Dionysos Sanat Evi / İstanbul

2011 İnsan Hakları Vakfı Sergisi Tophane-i Amire / İstanbul

2011 International Painting Symposium Artist / Mardin

2011 Oda Art Gallery / İstanbul

2012 International Painting Symposıum Participant Artist / Goslar-Germany 2012 Tüyap Art Fair / İstanbul

2013 International Painting Symposıum Participant Artist / Mardin

2013 Yersiz Kader Birliği Sergisi / Kızıltepe

Bir cevap yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.