Eva Hesse’nin Minimalist Yerleştirmesini Nasıl Okuyabiliriz?

Eva Hesse’nin “Contingent” başlıklı, 1969 tarihli yerleştirmesi, fiberglass, reçine, tülbent, polyester gibi aslında hepimizin gündelik hayatta temas ettiği materyallerden oluşuyor. “Contingent” kelime anlamı itibariyle “umulmadık olay” ve “birlik” şeklinde iki anlamı birden karşılıyor. Materyaller “umulmadık” şekilde bir araya geliyor ve bir “birlik”e varıyorlar. Eva Hesse (1936-1970), Alman asıllı bir Amerikan sanatçıydı ve 1960’ların New York’unda […]

Chernobyl (2019) Dizisinin Düşündürdükleri

Üniversitede aldığım “Araçlarda Alternatif Yakıtlar”ın bir dersinde hocamız “Sizce en temiz ve güvenilir yakıt hangisidir ve neden?” diye sormuştu. Herkes aklına ilk geleni söylemiş, hocanın cevabı ise şu olmuştu: Nükleer enerji. Çok sinirlendiğimi hatırlıyorum. Yıl 2007, hatırlamasak da, olayın nedenini bilmesek de Çernobil’den ötürü nükleer enerjiye güvenmiyorduk. Hocamız, Prof. Dr. Doğan Güneş, gayet başarılı şekilde […]

Kader Postası’nın (2019) Yönetmenleri ile Söyleşi: “Siz İyi Asiste Edersiniz, Erkek Asistanlar Yönetmen Doğarlar”

Elif Akarsu Polat ve Çiğdem Bozali’nin ilk uzun metrajlı filmleri Kader Postası (2019), 38. İstanbul Film Festivali’nde Seyfi Teoman İlk Film Ödülü adayıydı. Film, küçük bir kasabada yaşayan Zeynep’in büyüme hikâyesine ve kadın olma mücadelesine odaklanıyor. Filmin, on beş yıldır dizi, reklam, film sektörünün içinde olan yönetmenleri ile sette kadın olmaya, kamera arkası çalışma alanında […]

Vice (2018): Dick Cheney Hakkında Olmayan Dick Cheney Biyografisi

Netflix’in “yılın filmi” olarak tasarladığı Vice (2018), 2000’li yılların önemli politik figürü Dick Cheney’in biyografisini aktarıyor. Aslında film Amerika’nın yakın tarihi, Cheney ise bir figür olarak orada duruyor. Filmi diğer biyografi filmlerinden ayıran, anlatı yapısını farklı şekilde inşa etmesi olmuş. 70’lerde Cheney’in gençliği ve yükselişi ile 2000’lerdeki yaşlılığı ve zirveye varışı olmak üzere ikiye ayrılan […]

dip not* Cahit Zarifoğlu

“yaşamayı anlatı konusu yapamayız, yaşamaktan söz edemeyiz, onu ancak bünyemizde duyabiliriz.” İsmet Özel/Waldo Sen Neden Burada Değilsin küçük harflerle başlarız sonda söyleyeceğimi en başta söylemeyeyim zira bu bilmediğim kelimeleri kullanmak kadar fiyakalı değil, süslü değil, olduğundan fazlası değil, gösterişli değil, kalabalık değil, ne hareketli ne durgun saatlerin alışkın ve sürdürülebilir tadında çevrilen mecburiyeti. bir insan var. […]

366. Günü Arayan Sagopa Kajmer

Yanlı taraflarımızın hırsa bürünmüş çekingenliğinde keşfettim Sagopa Kajmer’i. Sayfaları karalarken sorulduk satırlara. Kalemin erişemediği yerleri eştik belki. Adına ne denirdi bu arayışın, müzikle neyin dermanı serildi ki yola. Bilemedik. Müdavim olmanın sürprizini ilk kez Sagopa’yla çektik içimize. Ve olanlar şaşırtmamaya başladı. Bu dinginlikteki her sözün bir köşede karşılığı vardı. Bir müziğe ne kadar anlam yüklenebilirse […]