Ressam Şerif Kino ile Söyleşi: “Benim İdolüm Don Kişot’tur”

1967 Mardin, Kızıltepe doğumlu ressam Şerif Kino, Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Resim Bölümü’nü bitirir. Sanatçı, üretimini ve yaşantısını Mardin’de sürdürürken yurt dışıyla da bağlantısını koparmaz. Resimlerinde renkler, boşluklar, geniş mekânlar ve insan figürleri dikkat çeker; Don Kişot ise sanatının adeta anahtar kelimesi olur. Birden fazla duyguyu harmanladığı resimlerinde yalnızlık, karmaşa, olağanlık ve olağan dışılık öne […]

Çağının Tanığı Bir Sanatçı: Ömer Muz ile Söyleşi

Ömer Muz 90’lardan itibaren İstanbul’un bozulmamış nostaljik dokusunu aktardığı izlenimci sulu boya resimleriyle öne çıksa da kariyerine 1970’li yıllarda yayın ressamlığı ile başlar. 80’lere doğru sinema sektörüne de yabancı filmlere hazırladığı Türkçe afişlerle katkı sağlar. Çizimini yaptığı yüzlerce afiş arasında Son İmparator (The Last Emperor, 1987), E.T. (1982), Yaratık (Alien, 1979), 13. Gün (Friday the 13th, […]

Can Aytekin’in Boş Ev Sergisi: Ev, Yalnızca Yaşadığımız Yer Midir?

Küratörlüğünü Eda Berkmen’in üstlendiği Can Aytekin’in Boş Ev sergisi, 15 Temmuz 2018 tarihine kadar Arter’de ziyaretçilerini bekliyor. Ev dediğimiz nedir? Kâğıt üzerindeki taslaktan dört duvara dönüşene dek hangi aşamalardan geçer? Hafızamızda nasıl yer edinir? Sanatçı Can Aytekin, soyut kavramlardan yola çıkıp geçmişe ait unsurları bugünde sabitlerken benzeri soruların peşine düşüyor. Özetle, bir evin var olma […]

Gece, Karanlıkları Örter: Vincent’ı Sevmek

Vincent Van Gogh, Belçikalı ressam arkadaşı Eugéne Boch’a yazdığı bir mektupta[1] 1888 yılında resmettiği Starry Night Over The Rhone (Ren [Rhone] Nehri’nde Yıldızlı Bir Gece) tablosu için şu sözleri dile getirir: “Gece manzaralarını ve gece ortamının özelliklerini, gecenin gerçek karanlığı içinde ve yerinde tuvale aktarma sorunu beni her taraftan kuşatmakta.”  Ölümünden iki sene önce gelen […]

Matrakçı Nasûh’un Kent Mimarisine Bakan Tasvirleri

Bağdat

“Nasûh bin Karagöz bin Abdullah el-Bosnevî”, namıdiğer Matrakçı Nasûh; topoğrafik resim geleneğinin öncülerinden biri olarak görülür. Eserlerini ağırlıklı olarak Kanunî Sultan Süleyman döneminde veren Nasûh’un kartvizitinde tarihçi, matematikçi, silahşör ve yine kendisinin icat etmiş olabileceğinin düşünüldüğü “matrak” isimli savaş oyunundan dolayı Matrakçı ünvanlarını taşır. Akademik kaynaklarda* Nasûh için, Kanunî’nin oğullarına 1529’da düzenlenen sünnet töreni için, […]

Paul Gauguin ve Pablo Picasso: Batılı Beyaz Adam’ın İlkel Dönemi

İlkel yaşama meraklı, uygarlaşma sürecini tamamlayamamış olanı egzotik nesneye dönüştürme niyetindeki ressam Paul Gauguin’in, Batı’ya Doğu’yu gösterme niyetiyle yaptığı resimlerinde oryantalist bir tavır içerisinde olduğu belirtilir. Akademinin karşısında duran, 19. yüzyılın sonlarında Doğu insanını sürekli yıkanırken, tembellik ve şehvet içerisinde resmeden Paul Gauguin’in resmini tanımlarken, Oryantalizmin ve Egzotizmin birleşimiyle ortaya çıkan Primitivizmi (ilkelcilik), benzer hislerle […]