Jean-Luc Godard’ın Notre musique (2004) Filmini Hobbes Üzerinden Okumak

“Eğer gücümüz sonu gelmez bir yıkım gücüne ulaştıysa imgeleri maddeleştiren, rüyaları açığa çıkaran, anıları güçlendiren, sonu gelmez yaratma gücü yaratan bir devrim yapmak zorundayız.” Jean-Luc GODARD / (Notre musique, 2004) Godard’ı incelemekten kasıt sadece kavramaya, anlamaya çalışmaktır. Kendi bilgimin Godard’ı yahut herhangi bir eserini tam manasıyla incelemeye yetmeyeceği aşikâr olduğundan tek bir film merkezinde Godard’ın […]

Hangi Alanda En İyi?: Oscar Goes to…

Oscar birkaç yıldır eleştirmenleri şaşırtıyor. Geçen sene bir korku filmini en iyi filme aday yaptı. Bu sene 91. Oscar Ödülleri’nde salt bir aksiyon olarak karşımızda Black Panther (2018) var. Bir de festival filmi diyebileceğimiz Roma (2018). Bu gidiş neye alamet onu bilemiyorum. Akademinin sanatsal kaygılara ağırlık verdiğini düşününce Roma’yı anlıyorum. Ama bu sefer de Black […]

The Favourite (2018): İyi, Kötü ve Masum

The Favourite (2018) kostüm ve atmosfer tasarımıyla göz dolduran, simetrik ve çarpık planları, balık gözü lens kullanımıyla yönetmen Yorgos Lanthimos’un yeni arayışının ipuçlarını sunan grotesk bir iktidar mücadelesi. 18. yüzyıl İngiltere’sinde sürmekte olan savaşı ve erkekleri odak dışı bırakarak Kraliçe Anne’le (Olivia Colman) birlikte üç kadına odaklanan film, kadınların mücadelesini şatafatlı saray yaşamından uzakta sunuyor. […]

Un Chien Andalou (1929) ve Luis Buñuel’in Gerçeküstü Düşleri

“Alışılmış ahlaka, geleneksel hayallere, duygusalcılığa, toplumun tüm ahlaksal pisliğine karşıyım… Burjuva ahlakı, benim için ahlaksızlığın ta kendisidir; çünkü ters kurumlar üzerine kuruludur: din, vatan, aile ve toplumun diğer temel direkleri.” Luis Buñuel Birinci Dünya Savaşı’nın açtığı yaralara, sebep olduğu bunalıma ve gelecek kaygısına tepki olarak 20. yüzyılın başlarında Gerçeküstücülük doğar. Kapitalizmin öngördüğü yaşama karşı geliş, […]

76. Altın Küre Sinema Ödülleri ve Green Book (2018) Analizi

2019 yılının ilk büyük sinema ödülü olan 76. Altın Küre, sahiplerine kavuştu. 2018 yılının son çeyreğine damga vuran Bohemian Rhapsody, Green Book ve Roma gibi filmlerin ön plana çıktığı ödüllerde drama dalında Bohemian Rhapsody, komedi-müzikal dalında ise Green Book filmleri en iyiler olarak belirlendi. Oscar’ın habercisi olarak nitelenen Altın Küre’nin sahiplerinin aynı performansı Oscar’da sergileyip sergileyemeyeceği […]

Roma (2018): Seni Çok Seviyoruz Cleo

Alfonso Cuarón’un Altın Aslan ödüllü son filmi Roma (2018), izleyici ve eleştirmenler arasında fikir ayrılıkları yarattı; bir tarafta filmi başyapıt ilan edenler, diğer tarafta filmi başyapıt ilan edenleri başyapıt görmemişlikle eleştirenler. Film hakkında beklentiyi büyüten yorumların izleyicinin izleme pratiğini etkilemesi kaçınılmaz. Ancak beklediğinden fazlasını bulanlar için Roma, sinematografisi, yönetmenliği ve devinim hâlindeki kamerasıyla hayatın içinde […]