Zaman San’atı ve Saatçi Eflâkî Dede

“Parmağıyla döndürür saati Eflâkî Dede Döndürür hem yandırır mîkâtı Eflâkî Dede” Keçecizâde Fuad Paşa [1] Eski ve inatçı saatlerin tamircisi olarak Ege yöresinde nam salmış dedem Saatçi Latif’in gölgesinde büyüdüğüm dönemlerde, zamanın izafiliğine ilk kez tanık olmuştum. Tüm saat tıkırtılarının arasında akreple yelkovanın bu kadar içli dışlı olduğu bir ortamın aksine sükût mekânın başmisafiri olurdu. […]

Alicia Martin ve Biografias Serisi: Pencere ve Kapılardan Taşan Kitaplar

İspanyol sanatçı Alicia Martin, Biografias (Biyografiler) adını verdiği heykel serisinde kullanılmış kitapları yeniden kullanarak onlara eyleme yeteneği kazandırıyor. En az bir kez okunmuş kitaplardan oluşturduğu heykel ve yerleştirmeler mekâna sığmayıp pencere ve kapılardan taşarken devasa kulelere dönüşüyorlar. 2003 yılında Madrid’in farklı tarihi noktalarında ve sonrasında Avrupa’nın farklı yerlerinde sergilenen heykeller, kitapların fiziksel olarak zamanla eskiyeceğini […]

Kimlik, Coğrafyalar, Efsaneler ve Bir Kadın: Sanatçı Mehtap Baydu

Heykel, performans, fotoğraf gibi disiplinlerde üretim yapan sanatçı Mehtap Baydu, çalışmalarında toplumsal cinsiyet, gündelik hayatın kültürel kodları, hacim, kimlik, kültürler arasılık, mesafe unsurlarını ve kadınları öne çıkarıyor. Anadolu efsanelerini, geleneksel yiyecekleri, sözlü kültür öğelerini performanslarına taşıyan ve bunları dünyanın farklı coğrafyalarına yanında götüren Baydu, izleyicisine doğduğu topraklardan sesleniyor. Bu kısa yazı, sanatçının performanslarına ve onları […]

Johnson Tsang’ın Esneklik ve Parçalanmışlık Serisi: Lucid Dreams

Hong Konglu sanatçı Johnson Tsang’ın seramik üzerindeki hâkimiyetinden doğan heykelleri, çoklu kişiliklere sahip, deforme olmuş ancak bir o kadar da gerçek yüzleri barındırıyor. Kore Gyeonggi Uluslararası Seramik Bienali ve 2012 Tayvan Uluslararası Seramik Bienali’nde ödül alan sanatçı, ‘Lucid Dreams’ adlı serisiyle tek bir yüzeye onlarca formu sığdırarak, anlık mimikleri ve duygu hâllerini sabitliyor. Esnekliğin yanı […]