Hangi Alanda En İyi?: Oscar Goes to…

Caner Kılıç

Caner Kılıç Hakkında

1988 İstanbul doğumlu. Gaziantep Üniversitesi fizik bölümünden mezun. Hâlen Balat Monologlar Müzesi'nde iki kısa oyunu sahnelenmekte, kısa film, video ve yazı çalışmalarını sürdürmektedir.

Oscar birkaç yıldır eleştirmenleri şaşırtıyor. Geçen sene bir korku filmini en iyi filme aday yaptı. Bu sene 91. Oscar Ödülleri’nde salt bir aksiyon olarak karşımızda Black Panther (2018) var. Bir de festival filmi diyebileceğimiz Roma (2018). Bu gidiş neye alamet onu bilemiyorum. Akademinin sanatsal kaygılara ağırlık verdiğini düşününce Roma’yı anlıyorum. Ama bu sefer de Black Panther’ı anlamıyorum. Bir filmi en iyi film yapan nedir? Kabaca iki ayrı ucu adlandıralım: sanat filmleri ve gişe filmleri. Altın Palmiye sanat filmini oylar, Oscar ise gişe filmini. Diğerleri bu iki uçta denge tutturmaya çalışırlar. Bu en pratik sistemdir. Yoksa “en iyi” kavramını bir yere koyamazsınız. Akademi bu skalayı genişlettikçe işi zorlaşacak.

Hangi Alanda “En İyi”?

Bir filme “en iyi” diyeceğimiz kategori nedir? Tür olarak karmaşadayız. Bir de teknik olarak bakalım. Yönetmen, senaryo, oyunculuk iyiyse bir filmi bu başlıkların “en iyisi” diye tanımlayabiliriz. Ama yapamayız. Yeni Dalga uzun zaman önce senaryoyu geri plana atmaya, yönetmen sineması demeye başladı. Oyunculuk peki? Animasyon türü de orayı bozan kısım. Keza görsel efektler oyuncunun önünde bir perde gibi duruyor bazen. Yönetmenlik? Orada da muamma devam ediyor. Pek çok yönetmen günümüzde yapımcının uygulayıcısı gibi çalışıyor.

Sonunda fikrimi açık etmenin zamanı: En iyi film kategorisi kalkmalıdır. “En iyi” kavramına hiçbir zaman sahip olamayacağız. “Hangi alanda en iyi?” sorusu çok makul bir soru; en iyi deneysel film, en iyi korku, komedi, drama… Tür ya da kavram üzerinden “en iyi”yi bulmak kolay değil ama en azından işleri kolaylaştırıyor.

Bir cevap yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.