Beş Maddede Şehrin “Öteki” Yakası: Toz Bezi (2015)

Öteki’nin Anlatısı Ahu Öztürk’ün yazıp yönettiği Toz Bezi, 2015’te Nürnberg’te aldığı En İyi Film ve En İyi Kadın Oyuncu ödülleri başta olmak üzere katıldığı festivallerden pek çok ödülle dönmüştü. Toz Bezi, Kürt meselesini, ötekileştirilmeyi, toplumdan dışlama/dışlanma biçimlerini, bir şehirde var olabilmeyi, kadın dayanışmasını barındıran, katmanlı bir anlatıya sahip. Film, evlere temizliğe giden Nesrin (Asiye Dinçsoy) […]

The Maltese Falcon (1941): Kötünün Aydınlık Tarafı

1929 Ekonomik Buhranının uzantısında oluşan güvensizlik ortamını Amerikan edebiyatındaki dedektif hikâyelerinin de etkisiyle sinemada temsil eden film noir ya da kara film, yarattığı karanlık dünyayı gündelik hayatın tekinsizliğinden miras kalan insanlarla doldurur. Kimin doğruyu söylediği bilinmez, kötülük her yerde kol gezer, yalanlar hikâyeyi sürekli başka bir yöne doğru sürükler. Güçlü ve kötü kadının emrindeki erkekler […]

Nesimi Yetik ile Söyleşi: “Hep Kazanırsın Ey Çözümsüzlük”

Zan Şer Hiç (2003), Döşeğimde Ölürken (2008), 57. Berlin Film Festivali’nde DAAD Ödülü’nü kazanan Annem Sinema Öğreniyor (2006) gibi pek çok kısa metrajın yanı sıra bir belgesel projesi de gerçekleştiren Nesimi Yetik, ilk uzun metrajlı filmi Toz Ruhu’nu 2014 senesinde hayata geçirmişti. Başrolünü Tansu Biçer’in üstlendiği film festivallerde dikkat çekmiş, En İyi Film başta olmak üzere […]

Eylem Kaftan ile Kovan (2019) Filmi Üzerine Söyleşi: “İnsan Her Şeyden Önce Kendisine Yabancı”

Özünde doğaya ait olan bir varlığın doğadan kopuşu, kent yaşamı, zorlu süreçler ve tekrar doğaya dönüş… Pek çok beyaz yakalı için şehri terk edip kırsalı tercih etme yolculuğu böyle başlıyor. Aslında doğa da kendi zorluklarını beraberinde taşıyor. Orada da insanı bambaşka bir mücadele bekliyor. Hayal edilenlerle karşılaşılan gerçekler örtüşmeyebiliyor. Eylem Kaftan’ın ilk uzun metrajlı filmi Kovan (2019), odak […]

Kafanın Kafa Olmaya Devam Ettiği Sanat Pratiği: Masklar ve Çocuk Sanatı

Türkiye’de en büyük Afrika maskı koleksiyonuna Hıfzı Topuz’un sahip olduğunu, Eylül 1998 tarihli röportajından öğreniyoruz. Çatı katında dört yüzden fazla geleneksel mask yer alan Hıfzı Topuz, maskları Güney Afrika’ya gerçekleştirdiği ellinin üzerindeki seyahatte toplamış. Röportajda düzenli olarak maskların bakımını yaptığını, hatta bunun en büyük hobilerinden biri olduğunu -maskların doğasındaki ritüel kültünü hatırlatır şekilde- aktarıyor (Hürriyet, […]