Beş Maddede Şehrin “Öteki” Yakası: Toz Bezi (2015)

Öteki’nin Anlatısı Ahu Öztürk’ün yazıp yönettiği Toz Bezi, 2015’te Nürnberg’te aldığı En İyi Film ve En İyi Kadın Oyuncu ödülleri başta olmak üzere katıldığı festivallerden pek çok ödülle dönmüştü. Toz Bezi, Kürt meselesini, ötekileştirilmeyi, toplumdan dışlama/dışlanma biçimlerini, bir şehirde var olabilmeyi, kadın dayanışmasını barındıran, katmanlı bir anlatıya sahip. Film, evlere temizliğe giden Nesrin (Asiye Dinçsoy) […]

Hep Aynı Yaşta Kalacağımız Filmler [Liste]

Farklı yıllarda doğan, sinemayı seven ve sinema üzerine düşünen yazarlar olarak hep aynı yaşta kalacağımız filmleri listeledik. Konuk yazarların da katılımıyla genişleyen liste, 80’ler ve 90’lardan bugüne, bizimle birlikte yaş almaya devam eden filmlerden oluşuyor. Keyifli okumalar dileriz. Artun Bötke – 1984 Ghostbusters (Yön: Ivan Reitman, 1984) Çocukluğumda Ghostbusters tam bir fenomendi. Sinemaya aklımın yeni […]

Aile Olmak Ya Da Olmamak: Üç Ülke, Üç Kültür, Üç Popüler Komedi

Aile, tarih boyunca tüm kültürlerde, diyarlarda, inançlarda ve topluluklarda kutsal sayılmıştır. En küçük sosyolojik topluluk, sosyoloji bilimi ailenin bilindik tanımını yapmadan asırlar önce de maddi ve manevi anlamda tüm toplulukların çekirdeği sayılıyordu. Mesela Bizans ve Anadolu Selçuklularından miras alınan Osmanlı vergilendirme sistemi, günümüzdeki gibi birey üzerine değil, aile (hâne) üzerine kurulmuştu. Günümüzde –bilhassa Anadolu’da- hâlâ […]

Tek Dert Bu Olsun Serisi: Az Görülen Sinema Duyarları

“İyi adam” kötü adamın yaptığı yanlışa bozulur, onun evine gider (haneye tecavüz), ona ulaşmak ve haddini bildirmek için onlarca korumayı öldürür (olaylardan haberi olup olmadığı belirsiz masumların ölümü), en iyi ihtimalle onları yaralar. “Yaralanmak korumaların fıtratında vardır” diye düşünülür, peki öldürülmek neden? Koruma, patronunun birtakım kirli işler çevirdiğini duyabilir ama “iyi adama” yaptığı yanlışın ne […]

Lütfi Ö. Akad Sinemasının İlk Dönemi: Vurun Kahpeye’den Beyaz Mendil’e

Aksiyon, macera, gerilim, halk hikâyesi, özellikle de dram türünün sinemasında öne çıktığı Lütfi Ö. Akad, Türk sinemasının yenilikçi yönetmenlerinin başında gelir. Sinemamıza hem kamera hareketlerini sokar hem de daha sonra Fransız Yeni Dalgası ile ortadan kalkacak olan fadeleri kaldırmaya yönelik ilk cesur adımı atar. Kamera hareketlerini bir anlam yaratacak şekilde, ağırlıkla aksiyon ve gerilim sahnelerinde […]

Sarı Sıcak (2017): Alın Terinden Başka

Sinemanın mesai harcaması gereken önemli konuların başında gelen üretim ilişkileri, Fikret Reyhan’ın ilk uzun metrajlı filmi Sarı Sıcak ’ın (2017) ana meselesini oluşturuyor. Teknoloji çağında, sanayileşen bir şehirde hâlâ geleneksel yöntemlerle toprak işleyen, öte yandan tarımın aşılamayan sorunlarıyla da mücadele eden bir ailenin oğlu olan İbrahim (Aytaç Uşun), hikâyenin odak noktasında yer alıyor. Yirmili yaşlarındaki İbrahim, […]